Troska Apostoła o wiarę adresatów Chcę bowiem , abyście wiedzieli , jak wielką walkę toczy o was , o tych , którzy są w Laodycei , i o tych wszystkich , którzy nie widzieli mnie osobiście , aby ich serca doznały pokrzepienia , aby zostali w miłości pouczeni , ku [ osiągnięciu ] całego bogactwa pełni zrozumienia , ku głębszemu poznaniu tajemnicy Boga - [ to jest ] Chrystusa . W Nim wszystkie skarby mądrości i wiedzy są ukryte . Mówię o tym , by was nikt nie zwodził pozornym dowodzeniem . Choć bowiem ciałem jestem daleko , to jednak duchem jestem z wami , ciesząc się na widok waszego porządku i stałości wiary waszej w Chrystusa . Trzymać się w życiu prawdziwego Chrystusa ! Jak więc przejęliście naukę o Chrystusie Jezusie jako Panu , tak w Nim postępujcie : zapuśćcie w Niego korzenie i na Nim dalej się budujcie , i umacniajcie się w wierze , jak was nauczono , pełni wdzięczności . Baczcie , aby kto was nie zagarnął w niewolę przez tę filozofię będącą czczym oszustwem , opartą na ludzkiej tylko tradycji , na żywiołach świata , a nie na Chrystusie . W Nim bowiem mieszka cała Pełnia : Bóstwo , na sposób ciała , bo zostaliście napełnieni w Nim , który jest Głową wszelkiej Zwierzchności i Władzy . I w Nim też otrzymaliście obrzezanie , nie z ręki ludzkiej , lecz Chrystusowe obrzezanie , polegające na zupełnym wyzuciu się z ciała grzesznego , jako razem z Nim pogrzebani w chrzcie , w którym też razem zostaliście wskrzeszeni przez wiarę w moc Boga , który Go wskrzesił . I was , umarłych na skutek występków i " nieobrzezania " waszego [ grzesznego ] ciała , razem z Nim przywrócił do życia . Darował nam wszystkie występki , skreślił zapis dłużny obciążający nas nakazami . To właśnie , co było naszym przeciwnikiem , usunął z drogi , przygwoździwszy do krzyża . Po rozbrojeniu Zwierzchności i Władz , jawnie wystawił [ je ] na widowisko , powiódłszy je dzięki Niemu w triumfie . Przeciw fałszywej ascezie Niechaj więc nikt o was nie wydaje sądu co do jedzenia i picia bądź w sprawie święta czy nowiu , czy szabatu ! Są to tylko cienie spraw przyszłych , a rzeczywistość należy do Chrystusa . Niechaj was nikt nie odsądza od nagrody , zamiłowany w uniżaniu siebie i przesadnej czci aniołów , zgłębiając to , co ujrzał . Taki , nadęty bez powodu zmysłowym swym sposobem myślenia , nie trzyma się mocno Głowy - [ Tego ], z którego całe Ciało , zaopatrywane i utrzymywane w całości dzięki wiążącym połączeniom członków , rośnie Bożym wzrostem . Jeśli razem z Chrystusem umarliście dla " żywiołów świata " , dlaczego - jak gdyby żyjąc [ jeszcze ] w świecie - dajecie sobie narzucać nakazy : « Nie bierz ani nie kosztuj , ani nie dotykaj ...!» A przecież wszystko to są rzeczy [ przeznaczone ] do zniszczenia przez spożycie - [ przepisy ] według nakazów i nauk ludzkich . Przepisy te mają pozór mądrości dzięki kultowi własnego pomysłu , uniżaniu siebie i nieoszczędzaniu ciała , nie dzięki okazywaniu jakiejś wyrozumiałości dla zaspokojenia ciała [ grzesznego ] .
;
.
Mowa o siłach kosmicznych, a pośrednio o kierujących nimi duchach - zgodnie z poglądami starożytnych.
Tzn. bądź "rzeczywiście", bądź "na skutek wcielenia", bądź dla uwydatnienia sposobu, w jaki Pełnia bytu zamyka się w Chrystusie, tzn. jako organicznej jedności, uzależnionej od Chrystusa-Głowy. Por.
Zob.
Tzn. chrzest umożliwia zwycięstwo nad tyranią popędów natury, zepsutej przez grzech pierworodny. Ją właśnie przeważnie oznacza u św. Pawła termin sarx - "ciało" (por.
itd.).
Por.
"Zapis dłużny" to bądź Prawo Mojżeszowe, które utraciło swą moc (por.
), bądź ogólny dług moralny całej grzesznej ludzkości. "Naszym przeciwnikiem" zatem jest raczej współukrzyżowany z Chrystusem grzech (por.
).
Obraz zapożyczony ze świata starożytnego: zwycięski imperator prowadzi w pochodzie triumfalnym rozbrojonych wodzów nieprzyjacielskich. Tu w ich roli występują bądź złe duchy, których odkupienie pozbawiło władzy nad światem (por.
), bądź aniołowie jako poręczyciele i stróże Prawa Mojżeszowego (por.
), które już utraciło swą moc.
"Cienie" - por.
; "rzeczywistość" - dosł. "Ciało".
Aluzja do fałszywego mistycyzmu.
(
Ostatni okolicznik niejasny, różnie tłumaczony: bądź streszcza on poprzednio wyliczone "pozory, mądrości" - jak podaje powyższy przekład - bądź stwierdza, ze asceza tych błędnowierców jest bezwartościowa wobec lub na skutek żądzy zmysłowej.