O gdybyś był moim bratem , który ssał pierś mojej matki , spotkawszy na ulicy , ucałowałabym cię , i nikt by mną nie mógł pogardzić . Powiodłabym cię i wprowadziła w dom matki mej , która mię wychowała ; napoiłabym cię winem korzennym , moszczem z granatów . Lewa jego ręka pod głową moją , a prawica jego obejmuje mnie . OBLUBIENIEC : Zaklinam was , córki jerozolimskie , ( . . . . . . . . . . . ) na cóż budzić ze snu , na cóż rozbudzać umiłowaną , póki nie zechce sama ? PIEŚŃ SZÓSTA CHÓR : Kim jest ta , co się wyłania z pustyni , wsparta na oblubieńcu swoim ? OBLUBIENIEC : Pod jabłonią obudziłem cię ; tam poczęła cię matka twoja , tam poczęła cię ta , co cię zrodziła . OBLUBIENICA : Połóż mię jak pieczęć na twoim sercu , jak pieczęć na twoim ramieniu , bo jak śmierć potężna jest miłość , a zazdrość jej nieprzejednana jak Szeol , żar jej to żar ognia , płomień Pański . Wody wielkie nie zdołają ugasić miłości , nie zatopią jej rzeki . Jeśliby kto oddał za miłość całe bogactwo swego domu , pogardzą nim tylko . BRACIA : Siostrzyczkę małą mamy , piersi jeszcze nie ma . Cóż zrobimy z siostrą naszą , gdy zaczną mówić o niej ? Jeśli murem jest , uwieńczymy ją gzymsem ze srebra ; jeśli bramą jest , wyłożymy ją deskami z cedru . OBLUBIENICA : Murem jestem ja , a piersi me są basztami , odkąd stałam się w oczach jego jako ta , która znalazła pokój . BRACIA : Salomon miał winnicę w Baal-Hamon ; oddał ją dzierżawcom . Za owoc jej płacić miał każdy tysiąc syklów srebra . OBLUBIENIEC : Oto przede mną winnica moja , moja własna : tysiąc syklów tobie , Salomonie , a dwieście stróżom jej owocu . O ty , która mieszkasz w ogrodach , - druhowie nasłuchują twego głosu - o daj mi go usłyszeć ! OBLUBIENICA : Biegnij , miły mój , bądź podobny do gazeli lub do młodego jelenia na górach [ wśród ] balsamowych drzew !
- Pnp 8,2
Inni. Wlg: "tam mnie będziesz uczył".
- Pnp 8,4
Por.
Pnp 2,7 ;
Pnp 3,5 . Prawdopodobnie brak stychu 4b, odpowiadającego 2,7b.
- Pnp 8,5
PIEŚŃ SZÓSTA (
Pnp 8,5-14 ) - interpretacja alegoryczna - Izrael: Nowy obraz powrotu z niewoli (
Pnp 8,5 ). Izrael z natury był narodem lichym i lekceważonym przez inne narody (
Pnp 8,8 ). Jedynie z powodu Jahwe je przewyższał (
Pnp 8,10 ). On to rewindykuje swe wyłączne prawa przeciw władcom Babilonu (
Pnp 8,12 ). Wprowadzenie do Palestyny (
Pnp 8,14 ). Kościół: Obraz zbawienia przez Chrystusa (
Pnp 8,5 ); por.
J 14,6 ;
Hbr 4,14nn . Wiersz 8,5ab liturgia stosuje do Wniebowzięcia. Miłość doskonała (
Pnp 8,6n ). Chrystus płaci wysoką cenę za ludzkość (
Pnp 8,12 ; por.
1Kor 6,20 ;
1P 1,18n ). Zgoda Oblubienicy wobec całego stworzenia na uprowadzenie przez Oblubieńca-Chrystusa w "krainę górską", czyli do nieba, z którego przyszedł (
Pnp 8,13n ; por.
1Tes 4,17 ). To zakończenie duże analogie z zakończeniem Ap. Bieg historii świata dąży ostatecznie do tego spotkania dwojga "JEDYNYCH" i cały najgłębszy sens dziejów jest w tym.
- Pnp 8,5
Por.
Pnp 3,6 ;
Pnp 6,10 . Do stychu 5a Wlg dodaje: "opływająca w rozkosze".
- Pnp 8,6n
Hymn o miłości, który można postawić obok dwu hymnów o miłości w NT.
Pnp 8,6-7b odpowiada
Rz 8,35-39 i mówi o niepokonanej sile miłości, zaś
Pnp 8,7c odpowiada
1Kor 13,1nn , o nieporównywalnej z niczym wartości miłości.
- Pnp 8,6
"Pieczęć" noszono na sznurku umocowanym na szyi lub ramieniu; uważano ją za alter ego. Por.
Rdz 38,18 ;
Jr 22,24 ;
Ag 2,23 ; "płomień Pański", forma hebr. superlatywu, znaczy tyle co płomień ogromnej mocy. Nie możemy uważać tego za wzmiankę o Bogu w Pnp.
- Pnp 8,7
Wlg: "wzgardzi nią jako nicością".
- Pnp 8,8-12
Kupno Oblubienicy, zgodnie ze zwyczajem (zob.
Rdz 34,11n ;
Oz 3,2 ), przedstawione jest w dwóch alegoriach: jako zdobywanie miasta (
Pnp 8,9n ) i jako kupno winnicy (
Pnp 8,11n ). Główną rolę odgrywają tu bracia Oblubienicy, którzy sprawują nad nią opiekę (
Pnp 8,8n ; por.
Pnp 1,6 ). Bracia podwyższają cenę (
Pnp 8,9.11 ). Oblubieniec wszystko płaci z nadwyżką (
Pnp 8,12 ). Urywek
Pnp 8,8-14 niektórzy uważają za dodatek późniejszy.
- Pnp 8,8
Tzn. gdy będzie dojrzała do małżeństwa.
- Pnp 8,9
Podwyższanie ceny przez braci sprzedających alegorycznie przedstawione jest jako umacnianie i ozdabianie miasta.
- Pnp 8,10
Oblubienica protestuje przeciwko zarzutowi niedojrzałości (
Pnp 8,8 ). Ona jest miastem, które już otworzyło swe bramy (por.
Pwt 20,10n ) Oblubieńcowi i stąd czerpie swą warowność niezdobytą: dziewiczą czystość.
- Pnp 8,11
Może symboliczna nazwa Jerozolimy albo Palestyny?
- Pnp 8,12
Suma wygórowana (por.
Pwt 22,29 ;
Oz 3,2 ), symbol krwi Chrystusa.