Sen Nabuchodonozora o posągu W drugim roku swego panowania Nabuchodonozor miał sny ; ducha jego ogarnął niepokój i nie mógł spać . Rozkazał więc przywołać wykładaczy snów , wróżbitów , czarnoksiężników i Chaldejczyków , by powiedzieli królowi , jakie miał sny ; ci zaś przyszli i stanęli przed królem . Król powiedział do nich : « Miałem sen i ducha mojego ogarnął niepokój ; chciałem ten sen zrozumieć ». Odrzekli zaś Chaldejczycy : « Królu , żyj wiecznie ! Opowiedz sługom swoim sen , a podamy ci jego znaczenie ». Odpowiedział król Chaldejczykom : « Wiedzcie o moim postanowieniu : jeśli nie wyjawicie mi snu i jego znaczenia , zostaniecie rozerwani na kawałki , a wasze domy zostaną obrócone w gruzy . Jeżeli zaś wyjawicie mi sen i jego znaczenie , otrzymacie ode mnie dary i nagrody oraz wielkie zaszczyty . Toteż powiedzcie mi sen i jego znaczenie !» Odpowiedzieli powtórnie : « Niech król opowie sen swoim sługom , my zaś oznajmimy mu jego znaczenie ». Król zaś odrzekł : « Teraz rozumiem dobrze , że chcecie zyskać na czasie , ponieważ wiecie o niezmiennym moim postanowieniu , mianowicie , że jeśli nie wyjawicie mi snu , jeden może was tylko spotkać wyrok - i że zmówiliście się opowiadać wobec mnie kłamstwo i oszustwo , dopóki się czasy nie zmienią . Dlatego oznajmijcie mi sen , bym się przekonał , iż możecie wyjawić mi jego znaczenie ». Chaldejczycy zaś odpowiedzieli królowi : « Nie ma nikogo na ziemi , kto by mógł oznajmić to , czego domaga się król . Dlatego żaden z królów , choćby wielkich i potężnych , nie wymaga podobnej rzeczy od wykładacza snów , wróżbity lub Chaldejczyka . Pytanie , jakie król stawia , jest trudne , i nikt nie potrafi na nie odpowiedzieć królowi z wyjątkiem bogów , którzy nie przebywają między ludźmi ». Wtedy ogarnął króla wielki gniew i oburzenie i rozkazał zabić wszystkich mędrców babilońskich . Wystąpienie Daniela Gdy wyszedł rozkaz , by wytracić mędrców , miał także ponieść śmierć Daniel ze swymi towarzyszami . Daniel zwrócił się więc z pełną rozwagi przezornością do Arioka , dowódcy gwardii królewskiej , który udał się , by wytracić mędrców babilońskich . Powiedział do Arioka , królewskiego dowódcy : « Dlaczego rozkaz królewski jest aż tak surowy ?» Ariok przedstawił Danielowi sprawę . Daniel udał się do króla prosząc , by mu dał czas na oznajmienie znaczenia [ snu ]. Następnie udał się Daniel do domu i opowiedział sprawę swym towarzyszom : Chananiaszowi , Miszaelowi i Azariaszowi , aby uprosili miłosierdzie u Boga Nieba co do tej tajemniczej sprawy , żeby Daniel ze swymi towarzyszami nie uległ zagładzie wraz z pozostałymi mędrcami babilońskimi . Wtedy Daniel otrzymał objawienie tajemnicy w nocnym widzeniu . Wielbił więc Boga Nieba . Daniel mówił tymi słowami : « Niech będzie błogosławione imię Boga przez wszystkie wieki wieków ! Bo mądrość i moc są Jego przymiotem . On to zmienia okresy i czasy , usuwa królów i ustanawia królów , udziela mędrcom mądrości , a wiedzy rozumnym . On odsłania to , co niezgłębione i ukryte , i zna to , co spowite w ciemność , a światłość mieszka u Niego . Ciebie , Boże moich przodków , uwielbiam i sławię . Bo udzieliłeś mi mądrości i mocy , wyjawiłeś mi to , o co Cię błagaliśmy , sprawę królewską nam oznajmiłeś ». Daniel wykłada sen Następnie Daniel udał się do Arioka , któremu król wydał polecenie , by pozabijał mędrców babilońskich , i tak powiedział do niego : « Nie zabijaj mędrców babilońskich ! Wprowadź mnie przed króla , a podam królowi znaczenie [ snu ]». Ariok zaprowadził szybko Daniela do króla i tak powiedział do niego : « Znalazłem męża spośród uprowadzonych z Judy , który oznajmi królowi znaczenie [ snu ]». Król zwrócił się i powiedział do Daniela , który nosił imię Belteszassar : « Czy możesz rzeczywiście wyjawić mi sen , jaki widziałem , i jego znaczenie ?» Daniel odpowiedział wobec króla : « Tajemnicy , o którą król pyta , nie zdołają wyjawić ani mędrcy , ani wykładacze snów , ani wróżbici , ani astrologowie . Jest jednak Bóg w niebie , który odsłania tajemnice , i On oznajmia królowi Nabuchodonozorowi , co nastąpi przy końcu dni . Twój sen i widzenia , jakie miałeś na swym łożu , są następujące : Ciebie , królu , na twym łożu ogarnęły myśli , o tym , co ma później nastąpić . Ten zaś , który odsłania tajemnice , wyjawił tobie , co się stanie . Co do mnie zaś , tajemnica ta stała mi się wiadoma nie dlatego , jakobym był mędrszy od wszystkich ludzi , lecz aby udzielić wyjaśnienia królowi , a ty , byś rozumiał myśli swego serca . Ty , królu , patrzyłeś : Oto posąg bardzo wielki , o nadzwyczajnym blasku stał przed tobą , a widok jego był straszny . Głowa tego posągu była z czystego złota , pierś jego i ramiona ze srebra , brzuch i biodra z miedzi , golenie z żelaza , stopy zaś jego częściowo z żelaza , częściowo z gliny . Patrzyłeś , a oto odłączył się kamień , mimo że nie dotknęła go ręka ludzka , i ugodził posąg w jego stopy z żelaza i gliny , i połamał je . Wtedy natychmiast uległy skruszeniu żelazo i glina , miedź , srebro i złoto - i stały się jak plewy na klepisku w lecie ; uniósł je wiatr , tak że nawet ślad nie pozostał po nich . Kamień zaś , który uderzył posąg , rozrósł się w wielką górę i napełnił całą ziemię . Taki jest sen , a jego znaczenie przedstawimy królowi . Ty , królu , królu królów , któremu Bóg Nieba oddał panowanie , siłę , moc i chwałę , w którego ręce oddał w całym zamieszkałym świecie ludzi , zwierzęta polne i ptaki powietrzne i którego uczynił władcą nad nimi wszystkimi - ty jesteś głową ze złota . Po tobie jednak powstanie inne królestwo , mniejsze niż twoje , i nastąpi trzecie królestwo miedziane , które będzie panowało nad całą ziemią . Czwarte zaś królestwo będzie trwałe jak żelazo . Tak jak żelazo wszystko kruszy i rozrywa , skruszy ono i zetrze wszystko razem . To , że widziałeś stopy i palce częściowo z gliny , częściowo zaś z żelaza , [ oznacza , że ] królestwo ulegnie podziałowi ; będzie miało coś z trwałości żelaza . To zaś , że widziałeś żelazo zmieszane z mulistą gliną , a palce u nóg częściowo z żelaza , częściowo zaś z gliny [ oznacza , że ] królestwo będzie częściowo trwałe , częściowo zaś kruche . To , że widziałeś żelazo zmieszane z mulistą gliną [ oznacza , że ] zmieszają się oni przez ludzkie nasienie , ale nie będą się odznaczać spoistością , podobnie jak żelazo nie da pomieszać się z gliną . W czasach tych królów Bóg Nieba wzbudzi królestwo , które nigdy nie ulegnie zniszczeniu . Jego władza nie przejdzie na żaden inny naród . Zetrze i zniweczy ono wszystkie te królestwa , samo zaś będzie trwało na zawsze , jak to widziałeś , gdy kamień oderwał się od góry , mimo że nie dotknęła go ludzka ręka , i starł żelazo , miedź , glinę , srebro i złoto . Wielki Bóg wyjawił królowi , co nastąpi później ; prawdziwy jest sen , a wyjaśnienie jego pewne ». Daniel wywyższony Wtedy Nabuchodonozor upadł na twarz i oddał pokłon Danielowi , rozkazując złożyć mu dary i wonne kadzidła . Następnie zwrócił się król do Daniela i powiedział : « Wasz Bóg jest naprawdę Bogiem bogów , Panem królów , który wyjawia tajemnice , ponieważ zdołałeś wyjawić tę tajemnicę ». Potem wywyższył król Daniela : dał mu wiele bogatych darów i uczynił go rządcą nad całą prowincją babilońską i zwierzchnikiem nad wszystkimi mędrcami Babilonu . Daniel prosił króla , by powierzył administrację prowincji babilońskiej Szadrakowi , Meszakowi i Abed-Negowi ; Daniel natomiast przebywał na dworze królewskim .
Chronologia dostosowana do danych
.
Do snów przywiązywano na Wschodzie starożytnym wielką wagę. Istniało też wielu wykładaczy snów (zwłaszcza u Chaldejczyków), cieszących się wielkim autorytetem. Niekiedy Bóg używa takich snów jako punktu wyjścia do swojego objawienia lub zsyła je. Wykłada je zwykle natchniony mąż Boży, otrzymując informacje o znaczeniu snu również w widzeniu sennym. Tego rodzaju sny zna dobrze NT - por. np.
Tekst oryginalny dodaje glosę "po aramejsku". Miała ona zaznaczyć, że w tym miejscu rozpoczyna się tekst aramejski (2,4b-7,28).
Daniel wraz z towarzyszami był zaliczany z tytułu otrzymanego wykształcenia i nadnaturalnej mądrości do "mędrców" dworskich.
Bieg historii należy do dziedzin zastrzeżonych wyłącznie Bogu; podobnie udzielanie i odbieranie władzy monarchom - por.
;
Wykład dotyczy nie tylko bezpośredniej przyszłości, lecz także zdarzeń eschatologicznych - por. w. 44n.
Por.
Chodzi o państwa medyjskie i perskie.
Imperium Aleksandra Wielkiego, podzielone po jego śmierci na trzy części. To królestwo, zapewne współczesne (ostatniemu) autorowi, opisuje on najobszerniej w jego blaskach i cieniach. Tekst w. skrócony wg LXX.
Mowa o władcach państw.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga