KSIĘGA POCIESZENIA IZRAELA OBIETNICE WYZWOLENIA IZRAELA Powołanie proroka « Pocieszcie , pocieszcie mój lud !» - mówi wasz Bóg . « Przemawiajcie do serca Jeruzalem i wołajcie do niego , że czas jego służby się skończył , że nieprawość jego odpokutowana , bo odebrało z ręki Pana karę w dwójnasób za wszystkie swe grzechy », Głos się rozlega : « Drogę dla Pana przygotujcie na pustyni , wyrównajcie na pustkowiu gościniec naszemu Bogu ! Niech się podniosą wszystkie doliny , a wszystkie góry i wzgórza obniżą ; równiną niechaj się staną urwiska , a strome zbocza niziną gładką . Wtedy się chwała Pańska objawi , razem ją wszelkie ciało zobaczy , bo usta Pańskie to powiedziały ». Głos się odzywa : « Wołaj !» - I rzekłem : Co mam wołać ? - « Wszelkie ciało to jakby trawa , a cały wdzięk jego jest niby kwiat polny . Trawa usycha , więdnie kwiat , gdy na nie wiatr Pana powieje . [ Prawdziwie , trawą jest naród ]. Trawa usycha , więdnie kwiat , lecz słowo Boga naszego trwa na wieki ». Zapowiedź ukazania się Boga Wstąpże na wysoką górę , zwiastunko dobrej nowiny w Syjonie ! Podnieś mocno twój głos , zwiastunko dobrej nowiny w Jeruzalem ! Podnieś głos , nie bój się ! Powiedz miastom judzkim : « Oto wasz Bóg !» Oto Pan Bóg przychodzi z mocą i ramię Jego dzierży władzę . Oto Jego nagroda z Nim idzie i przed Nim Jego zapłata . Podobnie jak pasterz pasie On swą trzodę , gromadzi [ ją ] swoim ramieniem , jagnięta nosi na swej piersi , owce karmiące prowadzi łagodnie . Wielkość Boga Kto zmierzył wody morskie swą garścią i piędzią wymierzył niebiosa ? Kto zawarł ziemię w miarce ? Kto zważył góry na wadze i pagórki na szalach ? Kto zdołał zbadać ducha Pana ? Kto w roli doradcy dawał Mu wskazania ? Do kogo się On zwracał po radę i światło , żeby Go pouczył o ścieżkach prawa , żeby Go nauczył wiedzy i wskazał Mu drogę roztropności ? Oto narody są jak kropla wody u wiadra , uważa się je za pyłek na szali . Oto wyspy ważą tyle co ziarnko prochu . I [ lasów ] Libanu nie starczy na paliwo ani jego zwierzyny na całopalenie . Niczym są przed Nim wszystkie narody , znaczą dla Niego tyle co nicość i pustka . Do kogóż to przyrównacie Boga i jaki obraz zastosujecie do Niego ? Ludwisarz odlewa posąg , a złotnik powleka go złotem i srebrne łańcuszki wykuwa . Pomagają sobie jeden drugiemu - i mówią nawzajem do siebie : « Śmiało !» Ludwisarz zachęca złotnika , a wygładzający młotem - tego , co kuje na kowadle ; ocenia sprawnie : « W porządku »; i umacnia gwoźdźmi [ posąg ], żeby się nie zachwiał . Kogo nie stać na taką ofiarę , wybiera drzewo nie próchniejące ; stara się o biegłego rzeźbiarza , żeby trwały posąg wystawić . Czy nie wiecie tego ? Czyście nie słyszeli ? Czy wam nie głoszono od początku ? Czyście nie pojęli utworzenia ziemi ? Ten , co mieszka nad kręgiem ziemi , której mieszkańcy są jak szarańcza , On rozciągnął niebiosa jak tkaninę i rozpiął je jak namiot mieszkalny . On możnych obraca wniwecz , unicestwia władców ziemi . Ledwie ich wszczepiono , ledwie posiano , ledwie się w ziemi pień ich zakorzenił , On powiał na nich i pousychali , a wicher gwałtowny porwał ich jak słomkę . « Z kimże byście mogli Mnie porównać , tak , żeby Mi dorównał ?» - mówi Święty . Podnieście oczy w górę i patrzcie : Kto stworzył te [ gwiazdy ]? - Ten , który w szykach prowadzi ich wojsko , wszystkie je woła po imieniu . Spod takiej potęgi i olbrzymiej siły nikt się nie uchyli . Wszechmoc Boża budzi ufność Czemu mówisz , Jakubie , i ty , Izraelu , powtarzasz : « Zakryta jest moja droga przed Panem i prawo me przed Bogiem przeoczone ?» Czy nie wiesz tego ? Czyś nie słyszał ? Pan - to Bóg wieczny , Stwórca krańców ziemi . On się nie męczy ani nie nuży , Jego mądrość jest niezgłębiona . On dodaje mocy zmęczonemu i pomnaża siły omdlałego . Chłopcy się męczą i nużą , chwieją się słabnąc młodzieńcy , lecz ci , co zaufali Panu , odzyskują siły , otrzymują skrzydła jak orły : biegną bez zmęczenia , bez znużenia idą .
Część druga Księgi Izajasza (40-55) zawiera poetyckie prorocze utwory, z których jedne pocieszają naród izraelski, będący w niewoli babilońskiej, opisem i zapowiedzią wyzwolenia, radosnego powrotu do ojczyzny i odnowienia narodu, Jerozolimy i świątyni, inne wysławiają przymioty Boże, zwłaszcza w przeciwieństwie do bożków pogańskich. Jahwe okaże swą wszechmoc i miłosierdzie nad Izraelem jako jego Stwórca, Pan i Zbawca, używając Cyrusa jako narzędzia dla dokonania dzieła wyzwolenia narodu wybranego. Odnowienie narodu i Świętego Miasta po powrocie z niewoli jest obrazem innego, wspanialszego odnowienia w epoce mesjańskiej. Stąd też opisy i zapowiedzi chwalebnego królestwa Bożego w Izraelu wykraczają często poza historyczne ramy VI i V w. przed Chr., a odnoszą się do czasów mesjańskich i malują różne warunki i okoliczności, jakie się urzeczywistniają w królestwie mesjańskim. Do tych ostatnich trzeba na pewno zaliczyć pieśni o Słudze Pańskim.
"Głos się rozlega", dosł.: "głos wołający". Jest to głos Boga. Ewangeliści cytują niniejszy tekst wg LXX; "Głos wołającego na pustyni", odnosząc go do św. Jana Chrzciciela jako proroctwo na nim spełnione:
i par. (por.
). "Bogu" - aluzja do wyjścia Izraelitów z Egiptu. Pierwsze wyjście z Egiptu i droga przez pustynię, podczas której Bóg dokonał wielkich cudów: przejście przez Morze Czerwone, woda ze skały, obłok świetlisty są typami drugiego, równie wspaniałego wyjścia Izraela z Babilonu i powrotu do Jerozolimy pod opieką Boga. Temat częsty u proroków: por.
;
.
Wg Wlg: "I będą krzywe prostymi, a ostre drogami gładkimi".
Cytowane w
Uosobienie samej dobrej wieści dla Syjonu.
Wiersz cyt. w
Archipelagi fenickie i greckie na Morzu Śródziemnym, zwłaszcza Egejskim, albo też same dalekie wybrzeża i lądy stałe.
Po wierszu 19 należy czytać wiersze 41,6n, bo one tutaj najlepiej się łączą treściowo, podczas gdy tam przerywają kontekst.
- interpolacja podobnie jak
. Treścią jej jest ostra polemika z kultem bożków. Por.
i in.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga