ZAPOWIEDŹ ZBAWIENIA DLA IZRAELA I JUDY Mowa w świątyni i jej następstwa Na początku panowania Jojakima , syna Jozjasza , króla judzkiego , Pan skierował następujące słowo do Jeremiasza : To mówi Pan : « Stań na dziedzińcu domu Pańskiego i mów do [ mieszkańców ] wszystkich miast judzkich , którzy przychodzą do domu Pańskiego oddać pokłon , wszystkie słowa , jakie poleciłem ci im oznajmić ; nie ujmuj ani słowa ! Może posłuchają i zawróci każdy ze swej złej drogi , wtenczas Ja powstrzymam nieszczęście , jakie zamyślam przeciw nim za ich przewrotne postępki . Powiesz im : To mówi Pan : Jeżeli nie będziecie Mi posłuszni , postępując według mojego Prawa , które wam ustanowiłem , [ i jeśli nie ] będziecie słuchać słów moich sług , proroków , których nieustannie do was posyłam , mimo że jesteście nieposłuszni , zrobię z tym domem podobnie jak z Szilo , a z miasta tego uczynię przekleństwo dla wszystkich narodów ziemi ». Kapłani , prorocy i cały lud słyszeli Jeremiasza mówiącego te słowa w domu Pańskim . Gdy zaś Jeremiasz skończył mówić wszystko to , co mu Pan nakazał głosić całemu ludowi , prorocy [ i cały lud ] pochwycili go , mówiąc : « Musisz umrzeć ! Dlaczego prorokowałeś w imię Pana , że się z tym domem stanie to , co z Szilo , a miasto to ulegnie zniszczeniu i pozostanie niezamieszkałe ?» Cały lud zgromadził się dokoła Jeremiasza w domu Pańskim . Gdy przywódcy judzcy usłyszeli te słowa , wyszli z pałacu królewskiego do domu Pańskiego i zasiedli u wejścia Bramy Nowej w domu Pańskim . Wtedy kapłani i prorocy zwrócili się do przywódców i do całego ludu tymi słowami : « Człowiek ten zasługuje na wyrok śmierci , gdyż prorokował przeciw temu miastu , jak to słyszeliście na własne uszy ». Jeremiasz zaś rzekł do wszystkich przywódców i do całego ludu : « Pan posłał mnie , bym głosił przeciw temu domowi i przeciw temu miastu wszystkie słowa , które słyszeliście . Teraz więc zmieńcie swoje postępowanie i swoje uczynki , słuchajcie głosu Pana , Boga waszego ; wtedy ogarnie Pana żal nad nieszczęściem , jakie postanowił przeciw wam . Ja zaś jestem w waszych rękach . Uczyńcie ze mną , co wam się wyda dobre i sprawiedliwe . Wiedzcie jednak dobrze , że jeżeli mnie zabijecie , krew niewinnego spadnie na was , na to miasto i na jego mieszkańców . Naprawdę bowiem posłał mnie Pan do was , by głosić do waszych uszu wszystkie te słowa ». Wtedy powiedzieli przywódcy i cały lud do kapłanów i proroków : « Człowiek ten nie zasługuje na wyrok śmierci , gdyż przemawiał do nas w imię Pana , Boga naszego » . Powstali niektórzy spośród starszych kraju i rzekli do całego zgromadzenia ludu : « Micheasz z Moreszet był prorokiem w czasach Ezechiasza , króla judzkiego , i mówił do całego narodu judzkiego , co następuje : To mówi Pan Zastępów : Syjon zostanie zaorany jak pole , Jerozolima - obrócona w gruzy , a góra świątyni - w zalesione wzgórze . Czy zabił go Ezechiasz , król judzki , i całe [ pokolenie ] Judy ? Czy raczej nie uląkł się on Pana i nie przebłagał oblicza Pana , tak że ogarnął Pana żal nad nieszczęściem , jakie zamierzył przeciw niemu ? My zaś mielibyśmy obciążyć dusze nasze tak wielkim występkiem ?» Był także mąż prorokujący w imię Pana imieniem Uriasz , syn Szemajasza z Kiriat-Jearim . Prorokował on przeciw temu miastu i przeciw tej ziemi zupełnie zgodnie ze słowami Jeremiasza . Król Jojakim i wszyscy jego bohaterowie oraz wszyscy przywódcy usłyszeli jego słowa ; król zaś szukał sposobności , by go zabić . Gdy Uriasz usłyszał o tym , przeraził się i uciekając przybył do Egiptu . Wtedy posłał król Jojakim do Egiptu Elnatana , syna Akbora , wraz z kilku ludźmi . Sprowadzili oni Uriasza z Egiptu i przyprowadzili do króla Jojakima , który kazał go stracić mieczem , a ciało jego wrzucić do pospolitych grobów . Achikam jednak , syn Szafana , ochraniał Jeremiasza , by nie został wydany w ręce ludu na śmierć .
Rok 609/608. Mowę prorocką wygłoszoną przy tej sposobności opisuje
.
Por. przypis do
Prawdopodobnie dodatek w celu harmonizacji z w. 16.
W ważniejszych sprawach spory sądowe rozstrzygał król lub jego pełnomocnicy. Miejscem rozpraw była brama miejska lub brama świątyni.
Miasto uważano za nietykalne, a proroctwa zapowiadające jego zdobycie i zniszczenie - za bluźnierstwo. Podobne zarzuty stawiano Jezusowi w czasie procesu:
;
; (
).
Prorok zachowuje godną postawę mimo grożącego mu niebezpieczeństwa.
Dygnitarze królewscy (wśród których Jeremiasz posiadał zwolenników) uznali autentyczność posłannictwa Jeremiasza, czyniąc zarzut bezpodstawnym.
Wobec nawrócenia się do Pana, groźba kary nie została wypełniona.
Głosząc ich zagładę, w przeciwieństwie do fałszywych proroków.
Wypadki wydania zbiegów przez Egipt były rzadkie. Podówczas jednak Jojakim był ściśle związany z Egiptem, dzięki któremu został wyniesiony na tron.
Achikam był jednym z najwybitniejszych doradców królewskich w tym czasie. Cała rodzina Szafana, kanclerza Jozjasza, sprzyjała Jeremiaszowi. Godoliasz, gubernator babiloński (po upadku Jerozolimy), był synem Achikama (
) i gościł na swym dworze Proroka.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga