W tamtych czasach - wyrocznia Pana - będę Bogiem dla wszystkich pokoleń Izraela , one zaś będą moim narodem ». Odnowienie dziełem miłości Bożej To mówi Pan : « Znajdzie łaskę na pustyni naród ocalały od miecza ; Izrael pójdzie do miejsca swego odpoczynku . Pan się mu ukaże z daleka : Ukochałem cię odwieczną miłością , dlatego też zachowałem dla ciebie łaskawość . Znowu cię zbuduję i będziesz odbudowana , Dziewico-Izraelu ! Przyozdobisz się znów swymi bębenkami i wyjdziesz wśród tańców pełnych wesela . Będziesz znów sadzić winnice na wzgórzach Samarii ; uprawiający będą sadzić i zbierać . Nadejdzie bowiem dzień , kiedy strażnicy znów zawołają na wzgórzach Efraima : " Wstańcie , wstąpmy na Syjon , do Pana , Boga naszego !"» Powrót To bowiem mówi Pan : « Wykrzykujcie radośnie na cześć Jakuba , weselcie się pierwszym wśród narodów ! Głoście , wychwalajcie i mówcie : " Pan wybawił swój lud , Resztę Izraela !" Oto sprowadzę ich z ziemi północnej i zgromadzę ich z krańców ziemi . Są wśród nich niewidomi i dotknięci kalectwem , kobieta brzemienna wraz z położnicą : powracają wielką gromadą . Oto wyszli z płaczem , lecz wśród pociech ich przyprowadzę . Przywiodę ich do strumienia wody równą drogą - nie potkną się na niej . Jestem bowiem ojcem dla Izraela , a Efraim jest moim [ synem ] pierworodnym . Pomyślność powracających z niewoli Słuchajcie , narody , słowa Pańskiego , głoście na dalekich wyspach , mówiąc : " Ten , co rozproszył Izraela , zgromadzi go i będzie czuwał nad nim jak pasterz nad swą trzodą ". Pan bowiem uwolni Jakuba , wybawi go z ręki silniejszego od niego . Przyjdą i będą wykrzykiwać radośnie na wyżynie Syjonu i rozradują się błogosławieństwem Pana : zbożem , winem , oliwą , owcami i wołami . Życie ich będzie podobne do zroszonego ogrodu i nigdy już sił im nie zbraknie . Wtedy ogarnie dziewicę radość wśród tańca , i młodzieńcy cieszyć się będą ze starcami . Zamienię bowiem ich smutek w radość , pocieszę ich i rozweselę po ich troskach . Kapłanom dostarczę obficie tłuszczu , a naród mój nasyci się błogosławieństwem » - wyrocznia Pana . Płacz Racheli To mówi Pan : « Słuchaj ! W Rama daje się słyszeć lament i gorzki płacz . Rachel opłakuje swoich synów , nie daje się pocieszyć , bo już ich nie ma ». To mówi Pan : « Powstrzymaj głos twój od lamentu , a oczy twoje od łez , bo jest nagroda na twe trudy - wyrocznia Pana - powrócą oni z kraju nieprzyjaciela . Jest nadzieja dla twego potomstwa - [ wyrocznia Pana ] - wrócą synowie do swych granic . Usłyszałem wyraźnie skargę Efraima : " Ukarałeś mnie i podlegam karze jak nieoswojone cielę . Spraw , bym powrócił , a wtedy powrócę , bo jesteś Panem , Bogiem moim . Gdy bowiem odwróciłem się , pożałowałem tego , a gdy zrozumiałem , uderzyłem się w biodro . Wstydzę się i jestem zmieszany , bo noszę hańbę mojej młodości " . Czy Efraim nie jest dla Mnie drogim synem lub wybranym dzieckiem ? Ilekroć bowiem się zwracam przeciw niemu , nieustannie go wspominam . Dlatego się skłaniają ku niemu moje wnętrzności ; muszę mu okazać miłosierdzie ! - wyrocznia Pana . Powtórne wezwanie do powrotu Postaw sobie kamienie milowe , ustawiaj drogowskazy , zwróć uwagę na gościniec , na drogę , którą wychodziłaś . Powróć , Dziewico-Izraelu , powróć do tych twoich miast ! Dokądże będziesz chwiejna , Córko buntownicza ? Pan bowiem stworzył nową rzecz na ziemi : niewiasta zatroszczy się o męża » . Obietnica dla Judy To mówi Pan Zastępów , Bóg Izraela : « Będzie się jeszcze powtarzać to słowo w ziemi judzkiej , w jej miastach , gdy odmienię ich los : " Niech ci Pan błogosławi , niwo sprawiedliwości , święta góro !" Zamieszkają w tej ziemi Juda z wszystkimi swymi miastami , rolnicy i hodowcy bydła . Bo pokrzepię spragnionego , a każdego , co łaknie , nasycę ». Przy tym się obudziłem i spojrzałem , a sen mój był mi przyjemny . Odnowienie Izraela i Judy a odpowiedzialność osobista « Oto nadchodzą dni - wyrocznia Pana - kiedy zasieję dom Izraela i dom Judy nasieniem ludzi , nasieniem zwierząt . Tak samo jak czuwałem nad nimi , by wyrywać i obalać , burzyć , niszczyć i sprowadzać nieszczęście , tak samo będę nad nimi czuwał , by budować i sadzić - wyrocznia Pana . W tych dniach nie będą już więcej mówić : " Ojcowie jedli cierpkie jagody , a synom zdrętwiały zęby ", lecz : " Każdy umrze za swoje własne grzechy ; każdemu , kto będzie spożywał cierpkie jagody , zdrętwieją zęby ". Nowe Przymierze Oto nadchodzą dni - wyrocznia Pana - kiedy zawrę z domem Izraela [ i z domem judzkim ] nowe przymierze . Nie jak przymierze , które zawarłem z ich przodkami , kiedy ująłem ich za rękę , by wyprowadzić z ziemi egipskiej . To moje przymierze złamali , mimo że byłem ich Władcą - wyrocznia Pana . Lecz takie będzie przymierze , jakie zawrę z domem Izraela po tych dniach - wyrocznia Pana : Umieszczę swe prawo w głębi ich jestestwa i wypiszę na ich sercu . Będę im Bogiem , oni zaś będą Mi narodem . I nie będą się musieli wzajemnie pouczać jeden mówiąc do drugiego : " Poznajcie Pana !" Wszyscy bowiem od najmniejszego do największego poznają Mnie - wyrocznia Pana , ponieważ odpuszczę im występki , a o grzechach ich nie będę już wspominał ». Niezmienność losu Izraela To mówi Pan , który ustanowił słońce , by świeciło w dzień , [ nadał ] prawa księżycowi i gwiazdom , by świeciły w nocy , który spiętrza morze , tak że huczą jego bałwany , imię Jego Pan Zastępów ! « Jeśliby te prawa przestały działać przede Mną - wyrocznia Pana - wtedy i pokolenie Izraela przestałoby być narodem na zawsze przede Mną ». To mówi Pan : « Jeśli jest możliwe zmierzyć niebo w górze i zbadać podstawy ziemi w dole , to i Ja także odrzucę całe pokolenie Izraela za to wszystko , co uczynili - wyrocznia Pana . Nowa Jerozolima Oto nadchodzą dni - wyrocznia Pana - kiedy zostanie odbudowane miasto Pańskie od wieży Chananeela do Bramy Narożnej . I będzie się ciągnął dalej sznur do mierzenia prosto , aż do wzgórza Gareb , kierując się ku Goah . Cała zaś Dolina trupów i popiołów i wszystkie pola aż do potoku Cedron , do rogu Bramy Końskiej ku wschodowi , będą święte dla Pana ; nie zostaną już więcej zburzone ani zniszczone na wieki ».
Wróci do własnego kraju po niewoli i długiej wędrówce - por.
;
.
Miłość Boża przewyższa wszystkie niewierności i grzechy narodu wybranego - por. w. 20.
O odnowieniu życia religijno-moralnego; "bębenkami" - jednocześnie instrument muzyczny i ozdoba kobieca.
Strażnicy obwieszczają m.in. początek świąt (nowiu księżycowego).
Tj. z Babilonu. Powrót pod opieką Bożą będzie łatwy i dostępny nawet dla ułomnych i chorych.
Mieszkańcy byłego państwa północnego. Por.
Błogosławieństwo Boże po powrocie z niewoli w postaci urodzaju plonów i obfitych stad.
Ze zwierząt ofiarnych.
Matka Józefa i Beniamina (
), a babka Efraima i Manassesa, dwóch protoplastów pokoleń państwa północnego (
). Rama była miejscowością leżącą 8 km od Jerozolimy, na pograniczu między Izraelem a Judą.
"Uderzyłem się w biodro" - gest żalu i pokuty. "Hańba młodości" nawiązuje do schizmy religijnej i późniejszego bałwochwalstwa w państwie północnym.
"Chwiejna" - wielu Izraelitów wahało się powrócić do zniszczonego kraju. "Pan... o męża" - wiersz trudny i niezbyt jasny. Najprawdopodobniej chodzi o jakiś cudowny znak zachęcający opornych Judejczyków do powrotu (inaczej LXX) do własnej ziemi. Będzie to albo wznowienie dawnej miłości narodu (niewiasta) do Boga (mąż), albo idzie o perspektywę beztroskiego życia w kraju po powrocie z niewoli. Nieliczna grupa Ojców Kościoła i starszych egzegetów dopatrywała się tu aluzji do dzieła i życia Najświętszej Maryi Panny (chodziłoby jednak o sens przystosowany, a nie zamierzony przez autora).
Oderwana refleksja należąca do zupełnie innego proroctwa lub raczej glosa wprowadzona następnie do tekstu.
Zapewnia im pomyślny rozwój.
Por.
Ustanie sarkastyczne przysłowie na temat zbiorowej odpłaty w ST, powtarzane chętnie w okresie upadku religijno-moralnego pod koniec monarchii. Sens: cierpienia spotykają człowieka za winy przodków, więc wyrabianie należytej postawy moralnej nie jest celowe, a nawet zbędne. w przyszłym okresie odnowienia odpowiedzialność jedynie osobistą.
zakazuje używania tego przysłowia, ustalając, że "umrze tylko osoba, która zgrzeszyła" (
).
Proroctwo o Nowym Przymierzu, które zawrze Bóg w okresie odnowienia ze swoim ludem. Jezus powołał się na nią na Ostatniej Wieczerzy ustanawiając Nowe Przymierze we Krwi swojej (
). Tekst ten cytuje i komentuje
Przymierze synajskie.
Nowe Prawo tego przymierza nie będzie czymś narzuconym z zewnątrz i nakazanym, lecz spontanicznym dążeniem ich serca.
Wszyscy uczestnicy Nowego Przymierza otrzymają wewnętrzny dar oświecający. Por.
Niezmienne prawa natury ustalone przez Boga gwarantują wieczną przynależność Izraela do Pana. Wiersze nie łączą się bezpośrednio z proroctwem o Nowym Przymierzu.
"Wieża Chananeela" - por.
. "Brama Narożna" - por.
Nazwy bliżej nieznane.
"Dolina" - Ge-Hinnom, zob.
. "Brama Końska" - zob.
. Por. też
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga