PSALM 106(105 ) Niewdzięczność ludu wybranego Alleluja . Chwalcie Pana , bo dobry , bo na wieki Jego łaskawość . Któż opowie dzieła potęgi Pana , ogłosi wszystkie Jego pochwały ? Szczęśliwi , którzy strzegą przykazań , w każdym czasie czynią to , co sprawiedliwe . Pamiętaj o nas , Panie , gdyż masz upodobanie w swym ludzie . Przyjdź nam z pomocą , abyśmy ujrzeli szczęście Twych wybranych , radowali się radością Twojego ludu , chlubili się razem z Twoim dziedzictwem . Zgrzeszyliśmy , wraz z naszymi przodkami , popełniliśmy nieprawość , żyliśmy występnie . Ojcowie nasi w Egipcie nie pojęli Twych cudów , nie pamiętali ogromu łask Twoich , lecz zbuntowali się przeciw Najwyższemu nad Morzem Czerwonym . Ale ocalił ich przez wzgląd na swoje imię , aby objawić swoją potęgę . Zgromił Morze Czerwone i wyschło , i poprowadził ich przez fale jakby przez pustynię . I ocalił ich z ręki ciemięzcy , i z ręki przeciwnika uwolnił . Wody pokryły ich wrogów : ani jeden z nich nie pozostał . Słowom więc Jego uwierzyli i śpiewali Jemu pochwały . Szybko o dziełach Jego zapomnieli : na Jego radę nie czekali . Pałali żądzą na pustyni , na próbę wystawiali Boga na odludziu . Uczynił zadość ich żądaniu , lecz zesłał na nich zarazę . Zazdrościli Mojżeszowi w obozie , Aaronowi , świętemu Pańskiemu . Otwarła się ziemia i połknęła Datana , i nakryła zgraje Abirama . I ogień zapłonął przeciw ich zgrai , i płomień spalił bezecnych . U stóp Horebu zrobili cielca i oddawali pokłon ulanemu posągowi . Zamienili swą Chwałę na wizerunek cielca jedzącego siano . Zapomnieli o Bogu , który ich ocalił , który wielkich rzeczy dokonał w Egipcie , dziwów - w krainie Chama , zdumiewających - nad Morzem Czerwonym . Postanowił ich zatem wytracić , gdyby nie Mojżesz , Jego wybraniec : on wstawił się do Niego , aby gniew Jego odwrócić , by ich nie wyniszczył . I wzgardzili wspaniałą ziemią , nie uwierzyli Jego słowu . Ale szemrali w swoich namiotach , nie słuchali głosu Pańskiego . I przysiągł im z ręką podniesioną , że powali ich na pustyni , że ich potomstwo rozproszy wśród ludów , że ich rozsypie po krajach . Potem przystali do Baal-Peora , spożywali z ofiar dla [ bogów ] umarłych . Drażnili Go swymi postępkami i spadła na nich plaga . Lecz powstał Pinchas , odbył sąd i zaraza ustąpiła . Uznano mu to za czyn sprawiedliwy z pokolenia na pokolenie , na zawsze . Rozdrażnili Go znowu przy wodach Meriba ; przez nich nieszczęście spotkało Mojżesza , bo rozgoryczyli jego ducha i nierozważnie powiedział swymi wargami . Nie wytracili narodów , jak im to Pan nakazał . Lecz się zmieszali z poganami i nauczyli się ich uczynków ; poczęli czcić ich bałwany , które się stały dla nich pułapką . I składali w ofierze swych synów i swoje córki złym duchom . I krew niewinną przelali : [ krew synów swoich i córek , które złożyli w ofierze posągom kananejskim ] . I ziemia krwią się skalała , a oni się splamili swoimi czynami i swoimi występkami dopuścili się wiarołomstwa . Gniew Pana zapłonął przeciw Jego ludowi , tak iż poczuł wstręt do swego dziedzictwa . I wydał ich w ręce pogan , a zapanowali nad nimi ich przeciwnicy . Ich wrogowie znęcali się nad nimi ; pod ręką ich doznawali ucisku . Wielokrotnie ich uwalniał , oni zaś sprzeciwiali się Jego planom , ginęli zatem przez swe nieprawości . Lecz wejrzał na ich utrapienie , gdy wysłuchiwał ich błagań . I wspomniał dla ich dobra na swoje przymierze i pożałował [ ich ] w swej wielkiej łaskawości . I wzbudził dla nich litość u wszystkich , co ich uprowadzili w niewolę . Ratuj nas , Panie , Boże nasz , zgromadź spośród narodów , abyśmy wielbili święte imię Twoje i dumni byli z Twej chwały . Błogosławiony Pan , Bóg Izraela , od wieków na wieki ! A cały lud niech powie : Amen ! Alleluja !
Podobnie jak poprzedni, psalm ten zawiera refleksje nad zbawczą historią narodu z podkreśleniem jednak jego niewdzięczności (por. także
[-]
] oraz
]).
Por.
;
.
1 os. l. mnogiej wg przekładów starożytnych; hebr. ma 2 os. 1. pojedynczej ("pamiętaj o mnie" itd.); cały psalm jednak ma charakter kolektywny.
Zbiorowe wyznanie grzechów społeczności (por.
).
. O cudzie nad Morzem Czerwonym opowiada
Bunt przeciw Mojżeszowi i Aaronowi pod wodzą Koracha (
]). Psalm wymienia jedynie dwóch innych sprawców, zapewne z uwagi na potomków Koracha, sprawujących dziedzicznie urząd śpiewaków w świątyni. Aaron nazwany jest "świętym" (w. 16) ze względu na sprawowaną funkcję kapłańską (
. Złoty cielec był zapewne pokryty złotem (
). Możliwe, iż był on odlany z samego złota (
), choć tego rodzaju posągi sporządzano raczej rzadko. Por.
(cytat!).
Antropomorfizm częsty w ST, oznaczający bezwzględne wypełnienie groźby, które poręcza majestat Boży (
Epizod bałwochwalstwa uprawianego w pobliżu góry Peor, w Moabie, na cześć Baala ( 25 [-]
] - por.
), uważany (
) za początek niewierności Izraela w Zajordaniu. W przeciwieństwie do Boga żywego (
), bożki pogańskie są martwe ("umarłe").
Jeden z kapłanów, syn Eleazara, wnuk Aarona (por.
Ofiary składane z dzieci (m.in. na cześć Molocha w Tofet w Dolinie Synów Hinnoma w Jerozolimie) przejęli Izraelici z otoczenia kananejskiego (por.
). Obcy bogowie nazwani są tu "złymi duchami" (dokładniejsze znaczenie terminu sadim nie jest znane). Dwa środkowe wiersze w w. 38 stanowią zbędną glosę, zresztą błędna w tym miejscu, bo tu chodzi o zabójstwa w wyniku niesprawiedliwych wyroków sądowych (
Tekst popr.: hebr.: "swym planom".
Aluzja do zakończenia niewoli babilońskiej (
Tekst zakłada społeczność izraelską przebywającą w niewoli lub w rozproszeniu.
Doksologia czwartej księgi Psałterza wraz ze starożytną wskazówką liturgiczną.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga